Anniversary 14th July

Daisypath Anniversary tickers

Buku Pelawat..Sila daftar di sini

11 PEMIKIRAN ‘TIDAK RASIONAL’

1.Idea tentang pentingnya seseorang dewasa itu dicintai atau diperakui dan diterima oleh setiap orang dalam komunitinya.


2.Idea bahawa seseorang itu harus betul-betul berkebolehan, serba cukup dan mencapai semua kemungkinan sekiranya dia benar-benar dikira sebagai berguna.


3.Idea yang menyatakan bahawa manusia menjadi tidak gembira adalah kerana sebab-sebab luarannya dan mereka itu mempunyai sedikit atau tidak langsung kemampuan mengawal kesedihan dan gangguan-gangguan pada dirinya.


4.Idea tentang sejarah silam seseorang itu penting bagi menentukan tinglahkunya masa kini dan ini disebabkan ada sesuatu mengakibatkan pada kehidupan seseorang itu dan ia perlu dikenalpasti dengan kesan-kesan yang sama.


5.Idea tentang sekiranya yang ada yang betul tidak berubah-ubah, cermat dan tepat dalam menyelesaikan atau membuat keputusan terhadap masalah-masalah manusia dan ia menjadi bala atau bencana sekiranya keputusan yang tepat tidak ditemui.


6.Idea tentang jika sesuatu itu adalah atau mungkin merbahaya atau menakutkan, dia hendaklah benar-benar mengambil berat menyimpan serta memikirkan tentang kemungkinan-kemungkinan ia betul.


7.Idea tentang sesetengah manusia itu jahat, tidak jujur atau nakal, dengan itu mereka hendaklah dipersalahkan serta dihukum atas kenakalan mereka itu.


8.Idea tentang sesuatu yang amat dahsyat dan merupakan bencana apabila sesuatu itu tidak tercapai sebagaimana yang dihajatkan mereka itu sepatutnya berlaku.


9.Idea mengatakan betapa mudahnya untuk mengetepi sahaja daripada sesetengah kesukaran hidup dan hanya bertanggungjawab pada diri sendiri sahaja.


10.Idea tentang seseorang itu akan menjadi sedih terhadap masalah orang lain.


11. Idea tentang seseorang itu harus mengharap dan bergantung juga pada orang lain dan berkehendakkan seseorang yang lebih gagah daripada dirinya sendiri, bagi sandarannya.


nota kaki:- anda buat anda dapat, anda tak buat anda tak dapat

0 comments: